Taal is essentieel voor een succesvolle schoolcarrière van je leerlingen. Met de volgtoetsen taal krijg je inzicht in de leesvaardigheid, de woordenschat en de spelvaardigheid van leerlingen. De toetsen laten zien hoever je leerlingen zijn met de referentieniveaus taal, en geven inzicht in hun groei op het gebied van taal.
De volgende volgtoetsen voor taal zijn beschikbaar vanaf midden groep 3 t/m midden groep 8:
De toets Diatekst bestaat uit zes leesteksten, waarbij de tekstsoorten variëren. In de toetsen komen zakelijke teksten (informatief, betogend en instructief) en verhalende teksten aan bod.
Bij iedere tekst worden ongeveer 10 vragen gesteld. Dit kunnen meerkeuzevragen zijn, maar ook open vragen of vragen waarbij meerdere antwoorden goed zijn. De vragen zijn helder geformuleerd en toetsen verschillende aspecten van tekstbegrip, van woordniveau tot globaal tekstniveau. Voor groep 3, 4 en 5 komen naast leesteksten ook luisterteksten aan bod. Begrijpend luisteren wordt getoetst met aansprekende animaties.
Lezerstypen
De uitslag van de toets geeft aan hoever een leerling is ten opzichte van de referentieniveaus voor lezen. Leerlingen die lager scoren dan gemiddeld krijgen bovendien een indicatie van hun lezerstype op basis van een analyse van hun scoreprofiel:
Deze indeling in lezerstypen biedt houvast om leerlingen gericht verder te helpen, in de klas of via remedial teaching. Bij uitstek kunt je hiervoor Diaplus Tekstenlab inzetten, teksten met werkmateriaal in aansluiting op de toetsresultaten.
Demo DiatekstDiawoord toetst de woordkennis van je leerlingen. Dit geeft extra informatie die de diagnose van Diatekst bevestigt en versterkt. Een goede woordenschat van een leerling is belangrijk voor het begrijpen van teksten. Vooral het leren van schooltaalwoorden is essentieel, zoals voegwoorden, vakbegripppen en abstracte begripppen als ‘functie’, ‘gevolg’ en ‘afleiden’.
Demo DiawoordBij Diaspel worden leerlingen getoetst op woordspelling door middel van een digitaal dictee. Vanaf eind groep 6 worden de toetsen uitgebreid met werkwoordspelling, interpunctie en begrippen.
Demo DiaspelJe wilt weten hoe jouw leerlingen zich ontwikkelen? Wat de groei is die zij doormaken en wat de volgende stap moet zijn? Het Dia-LVS maakt dit mogelijk!
Wil jij meer weten over ons leerlingvolgsysteem? Dat kan, ook in deze tijden! Vul je gegevens hier in en een van onze adviseurs neemt binnen twee werkdagen contact met je op voor een digitale afspraak
In de toets Diatekst voor groep 3, 4 en 5 komen luister- en leesteksten aan bod. Begrijpend luisteren wordt getoetst met aansprekende animaties.
“Leerlingen krijgen inzicht in hun eigen leertraject. Ze worden zich bewust van 'wat speelt er?', 'Waar moet ik aan werken?' Ik vind het belangrijk dat ze dat meekrijgen en er met hun ouders verder over kunnen spreken."
Debby Jonker,
Leerkracht
“Sommige leerlingen hebben moeite met tekstbegrip. Ik kijk dan in de toetsresultaten naar micro, meso en macro. Deze scores laten me zien waar het probleem zit, zodat we gericht kunnen gaan oefenen.
Paula Smit,
Remedial Teacher
Neem contact op met onze helpdesk:
Elke werkdag van 9.00 - 17.00 uur.
Of stuur ons een e-mail op: [email protected]