Basisonderwijs

Volgtoetsen taal

Taal is essentieel voor een succesvolle schoolcarrière van je leerlingen. Met de volgtoetsen krijg je inzicht in de leesvaardigheid, de woordenschat en de spelvaardigheid van leerlingen. Onze volgtoetsen laten zien hoever ze zijn met de referentieniveaus taal, en geven inzicht in de groei van leerlingen. 

De volgende volgtoetsen voor taal zijn leverbaar vanaf midden groep 3 t/m midden groep 8:

  • Diatekst: de begrijpend leestoets 
  • Diawoord: de woordenschattoets 
  • Diaspel: de toets voor spelling

In ontwikkeling

Diataal breidt de toetsen uit. Er wordt hard gewerkt aan een Diatoets technisch lezen. Vanaf schooljaar 2020-2021 zal het onderzoek hiervoor starten. Deze toets zal naar verwachting vanaf 2021-2022 beschikbaar zijn.

Nieuwe toetsen in de middenbouw

Je kunt vast kennismaken met de nieuwe toetsen in de middenbouw door mee te doen aan een van onze lopende onderzoeken. Jij krijgt daardoor zicht op onze toetsen, je leerlingen kunnen er mee kennismaken en wij kunnen door jullie deelname de toetsen sneller op de markt brengen. Meedoen aan (één van) de onderzoekstoetsen? Meld je aan via het aanmeldformulier.

Kennismaken met het Dia-LVS

Nieuwe scholen kunnen eenmalig met één groep in de bovenbouw de Diatoetsen uitproberen. Meer weten? Klik op onderstaande button.

kennismakingsaanbod.png

diataal_jan20_013-removebg.png

 

Diatekst de toets voor begrijpend lezen

Met Diatekst worden leerlingen gevolgd én gediagnosticeerd. In de bovenbouw bestaat een toets uit zes teksten, waarbij de tekstsoorten variëren. In de toetsen komen zakelijke teksten aan bod (informatief, betogend en instructief) en verhalend. Dit is in lijn met de Dia-eindtoets eind groep 8. Bij iedere tekst wordt ongeveer 10 vragen gesteld. Dit kunnen meerkeuzevragen zijn, maar ook open vragen of vragen waarbij meerdere antwoorden goed zijn. De vragen zijn helder geformuleerd en toetsen verschillende aspecten van tekstbegrip, van woordniveau tot globaal tekstniveau.

De uitslag van de toets geeft aan hoever een leerling is ten opzichte van de referentieniveaus voor lezen. Leerlingen die lager scoren dan gemiddeld krijgen bovendien een indicatie van hun lezerstype op basis van een analyse van hun scoreprofiel:

  • De compenserende lezer compenseert een kleinere woordenschat en andere taalproblemen met een goede tekstaanpak.
  • De schoolse lezer komt tot onvoldoende begrip van de tekst in zijn geheel, ondanks een goede taal- en woordenschat.
  • De vermijdende lezer ervaart zoveel problemen met teksten dat hij of zij leestaken gaat vermijden. Gevolg: zowel de taal- als de leesontwikkeling stagneert.

Deze indeling in lezerstypen biedt houvast om leerlingen gericht verder te helpen, in de klas of via remedial teaching. Bij uitstek kunt je hiervoor Diaplus Tekstenlab inzetten, teksten met werkmateriaal in aansluiting op de toetsresultaten.

Demo Diatekst

Diawoord de woordenschattoets

Met Diawoord toetst de woordkennis van je leerlingen. Dit geeft extra informatie die de diagnose van Diatekst bevestigt en versterkt. Een goede woordenschat van een leerling is belangrijk voor het begrijpen van teksten. Vooral het leren van schooltaalwoorden is essentieel, zoals voegwoorden, vakbegripppen en abstracte begripppen als ‘functie’, ‘gevolg’ en ‘afleiden’. Bij Diawoord krijgen leerlingen 60 woorden aangeboden. Bij vijftig woorden wordt het synoniem bevraagd, waarbij de woorden worden aangeboden in zinnen met minimale context. Bij de overige 10 woorden wordt het antoniem bevraagd.

Demo Diawoord

Diaspel de toets voor taalverzorging

Bij Diaspel worden leerlingen getoetst op woordspelling door middel van een digitaal dictee. Vanaf eind groep 6 worden de toetsen uitgebreid met werkwoordspelling, interpunctie en begrippen.

Demo Diaspel

Ook bij jou op school?

Benieuwd naar de voordelen van ons leerlingvolgsysteem? Wij komen graag  langs voor een vrijblijvende productpresentatie. Bel ons of vul het formulier hiernaast in. Wij maken dan graag een afspraak.

Neem contact met mij op over:

“Leerlingen krijgen inzicht in hun eigen leertraject. Ze worden zich bewust van 'wat speelt er?', 'Waar moet ik aan werken?' Ik vind het belangrijk dat ze dat meekrijgen en er met hun ouders verder over kunnen spreken."

Debby Jonker,
Leerkracht

“Sommige leerlingen hebben moeite met tekstbegrip. Ik kijk dan in de toetsresultaten naar micro, meso en macro. Deze scores laten me zien waar het probleem zit, zodat we gericht kunnen gaan oefenen. Leerlingen krijgen inzicht in hun eigen leertraject. Ze worden zich bewust van ‘wat speelt er?’, ‘waar moet ik aan werken?’ Ik vind het belangrijk dat ze dat meekrijgen en er met hun ouders verder over kunnen spreken.”

Paula Smit,
Remedial Teacher

Actueel
Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de laatste ontwikkelingen op gebied van online toetsen.

Wil je ons volgen?