Basisonderwijs

Volgtoetsen rekenen

Aan het eind van de basisschool hebben leerlingen een fundamenteel rekenniveau nodig om zich in de maatschappij te kunnen redden (1F). Voor veel leerlingen is daarnaast 1S haalbaar.

De volgtoetsen Diacijfer meten de referentieniveaus rekenen (1F en 1S) bij leerlingen en geven je een analyse op domein- en subdomeinniveau. Dit geeft je handvatten om leerlingen gericht verder te helpen groeien. Onze rekentoetsen zijn adaptief, zodat elke leerling de toets op zijn/haar niveau kan maken.

We hebben bij de opgaven zoveel mogelijk tekst vervangen voor taal, zodat dat taligheid geen struikelblok kan zijn voor het maken van onze toets. Daarnaast gebruiken we zoveel mogelijk open opgaven om leerlingen echt het rekenprobleem te laten oplossen

Nieuwe toetsen in de middenbouw

Je kunt vast kennismaken met de nieuwe toetsen in de middenbouw door mee te doen aan een van onze lopende onderzoeken. Jij krijgt daardoor zicht op onze toetsen, je leerlingen kunnen er mee kennismaken en wij kunnen door jullie deelname de toetsen sneller op de markt brengen. Meedoen aan (één van) de onderzoekstoetsen? Meld je aan via het aanmeldformulier.

Kennismaken met het Dia-LVS

Nieuwe scholen kunnen eenmalig met één groep in de bovenbouw de Diatoetsen uitproberen. Meer weten? Klik op onderstaande button.

03_Banner_2384x520px-removebg (389).png

Diacijfer de rekentoets

De volgtoetsen Diacijfer bestaan uit kale en realistische-context opgaven. Met de kale rekenopgaven meet je of leerlingen de basisvaardigheden beheersen. Daarnaast moeten leerlingen ‘alledaagse’ rekenproblemen kunnen oplossen. Onze volgtoetsen bevatten daarom ook opgaven waarin realistische problemen moeten worden vertaald naar rekenproblemen. De opgaven zijn verdeeld over de domein Getallen, Verhoudingen, Meten & Meetkunde en Verbanden.

 

Demo Diacijfer

"De kwaliteit van de contextopgaven is goed. De situaties in de opgaven zijn authentiek en dichtbij de (zichtbare) werkelijkheid van leerlingen. Het is zonder meer een compliment waard dat de toetsenmakers in staat zijn gebleken de contextopgaven met weinig taal te construeren. De opgaven bevatten geen overbodige taal, de vraagstelling is kort en duidelijk." 

Expertgroep PO,
Beoordeling opgaven Diacijfer

“Sommige leerlingen hebben moeite met tekstbegrip. Ik kijk dan in de toetsresultaten naar micro, meso en macro. Deze scores laten me zien waar het probleem zit, zodat we gericht kunnen gaan oefenen. " 

Paula Smit, Remedial Teacher,
Calandlyceum, Amsterdam

Actueel
Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de laatste ontwikkelingen op gebied van online toetsen.

Wil je ons volgen?