Rekenen is een basisvaardigheid. Leerlingen hebben een fundamenteel rekenniveau nodig om zich in de maatschappij te kunnen redden. Bij wiskunde in het VO leren leerlingen om logisch na te denken en problemen op te lossen. Met Diacijfer kun je het niveau van je leerlingen vaststellen en volgen, en krijg je handvatten om de leerlingen verder te helpen. We hebben de volgende toetsen:
Met de nulmeting* aan het begin van leerjaar 1 krijg je direct inzicht in de reken- en wiskundige vaardigheden van leerlingen die instromen. De ontwikkeling van de leerlingen in het VO kun je volgen met de volgtoetsen aan het einde van leerjaar 1, 2 en 3.
* Er is geen nulmeting beschikbaar voor Diawisk.
Met Diacijfer is het mogelijk om het rekenniveau van VO-leerlingen vast te stellen, en sterke en zwakke punten te signaleren. Dit geeft je handvatten om leerlingen gericht verder te helpen groeien. In de toets is taal zoveel mogelijk vervangen door beeld. Leerlingen worden daardoor niet afgeleid door de taligheid van de opgaven. De opgaven dekken de vier rekendomeinen: Getallen, Verhoudingen, Meten & Meetkunde en Verbanden.
De toets is opgedeeld in twee delen. Het eerste deel bestaat uit sommen die zonder rekenmachine uitgerekend moet worden en bij het tweede deel mag er gebruik gemaakt worden van een online rekenmachine. De toets bestaat uit kale opgaven en realistische contextopgaven. Kale opgaven zijn rekenopgaven zonder context. Naast het automatiseren is het belangrijk dat leerlingen ‘alledaagse’ rekenproblemen kunnen oplossen. Onze toetsen bevatten daarom ook realistische opgaven, waarin realistische problemen moeten worden vertaald naar rekenproblemen. Daarnaast wordt in de opgaven een beroep gedaan op het schatten van antwoorden.
Wiskunde behoort tot de kernvakken van het VO. Leerlingen leren om logisch na te denken en problemen op te lossen. Dit helpt leerlingen niet alleen op school, maar ook daarbuiten. Met Diawisk krijg je inzicht in de wiskundige vaardigheden van jouw leerlingen.
Diawisk bestaat uit een set opgaven passend bij het wiskundeprogramma in de onderbouw. Afname van de toets kan binnen één lesuur plaatsvinden.
Vraag onze Demotoetsen aan
Hier doen wij het voor, leerlingen laten groeien! Het maakt niet uit waar een leerling zich bevindt, er is altijd groeipotentie. Groei betekent ook dat een leerling zelf weet waar hij staat, waar hij naartoe moet en hoe hij daar kan komen. Zo houdt de leerling de groei in eigen hand. Maar hoe krijg je de leerling nou goed in beeld? Mascha Ockels vertelt hoe Diatoetsen je daarbij kunnen helpen en richting kunnen geven aan de persoonlijke ontwikkeling van íedere leerling.
Aan de slag met Diatoetsen op de computer, hoe werkt dat? Hoe scoren leerlingen op de referentieniveaus en hoe kan je met de toetsresultaten aan de slag? Het filmpje toont het proces van toetsen, interpreteren van resultaten en het vervolg: aan de slag met de toetsresultaten!
Nadat de leerlingen van het Oostvaarderscollege in Almere getoetst zijn, gaat de docent gedifferentieerd met de leerlingen aan de slag. Met behulp van Diaplus werken ze aan de leesvaardigheid in de les Nederlands. Hoe werkt dat? En wat is het resultaat?
De Diatoetsen zijn gemaakt, tijd om de resultaten te bekijken. Hoe doe je dat, en wat betekenen de scores? Wat zijn aanknopingspunten om leerlingen gericht te helpen groeien? In dit filmpje bespreekt Hilde Hacquebord de toetsresultaten met de docenten en leerlingen.
De rekentoets (Diacijfer) is geheel vernieuwd!
Wat is nieuw?
Ook alle voordelen van Diacijfer 1.0 worden meegenomen naar Diacijfer 2.0:
"De kwaliteit van de contextopgaven is goed. De situaties in de opgaven zijn authentiek en dichtbij de (zichtbare) werkelijkheid van leerlingen. Het is zonder meer een compliment waard dat de toetsenmakers in staat zijn gebleken de contextopgaven met weinig taal te construeren. De opgaven bevatten geen overbodige taal, de vraagstelling is kort en duidelijk."
Expertgroep PO,
Beoordeling opgaven Diacijfer
“Sommige leerlingen hebben moeite met tekstbegrip. Ik kijk dan in de toetsresultaten naar micro, meso en macro. Deze scores laten me zien waar het probleem zit, zodat we gericht kunnen gaan oefenen. "
Paula Smit, Remedial Teacher,
Calandlyceum, Amsterdam
Benieuwd naar de voordelen van de Diatoetsen? Wij komen graag langs voor een vrijblijvende productpresentatie. Bel ons of vul het formulier hiernaast in. Wij maken dan graag een afspraak.
ContactformulierNeem contact op met onze helpdesk:
Elke werkdag van 9.00 - 17.00 uur.
Of stuur ons een e-mail op: info@diatoetsen.nl