Een goede taalvaardigheid in het Nederlands is essentieel voor een succesvolle schoolcarrière van leerlingen. Met onze volgtoetsen Nederlands krijg je inzicht in de ontwikkeling van je leerlingen op het gebied van tekstbegrip (lezen en luisteren), woordenschat en spelling. Voor Nederlands zijn er de volgende deeltoetsen:
Met behulp van de nulmeting in leerjaar 1 weet je precies op welk niveau je leerlingen het VO instromen. Met de volgmetingen aan het einde van leerjaar 1, 2, 3 en 4* breng je vervolgens de ontwikkeling van je leerlingen en de opbrengsten van het onderwijs in kaart.
Met Diatekst kun je het begrijpend leesniveau van je VO-leerlingen meten en diagnosticeren. Diatekst bestaat uit leestoetsen met meerkeuzevragen bij teksten die representatief zijn voor het soort teksten dat leerlingen op school te lezen krijgen. De begrijpelijke vragen meten verschillende aspecten van tekstbegrip, van woordniveau tot globaal tekstniveau. Achter de schermen worden teksten gekozen die passen bij het niveau van de leerling. Door deze adaptieve werkwijze blijven leerlingen gemotiveerd en presteren ze optimaal.
Met Diawoord toets je de woordkennis van de VO-leerlingen. Dit geeft je extra informatie die de diagnose van Diatekst bevestigt en versterkt. Een goede woordenschat is belangrijk voor het begrijpen van teksten. Vooral het leren van schooltaalwoorden is essentieel, zoals voegwoorden, vakbegrippen en abstracte begrippen als ‘functie’, ‘gevolg’ en ‘afleiden’. Bij Diawoord krijgen leerlingen ongeveer 50 woorden aangeboden in zinnen met minimale context. De vragen worden gesteld in meerkeuzevorm.
Met Diaspel toets je de taalverzorging van leerlingen: grammatica, interpunctie en spelling. De toets is onderverdeeld in woordspelling, werkwoordspelling en (grammaticale) begrippen. Woordspelling wordt onder andere getoetst met een digitaal dictee.
Vraag onze Demotoetsen aanHier doen wij het voor, leerlingen laten groeien! Het maakt niet uit waar een leerling zich bevindt, er is altijd groeipotentie.
Leerlingen die lager scoren dan gemiddeld op Diatekst Nederlands of Engels (begrijpend leestoets) krijgen een indicatie van het type lezer dat ze zijn op basis van een analyse van hun scoreprofiel.
Deze indeling in lezerstypen biedt houvast om leerlingen gericht verder te helpen, in de klas of via remedial teaching. Ideaal hierbij is het materiaal van Diaplus, teksten met werkmateriaal in aansluiting op de toetsresultaten.
Benieuwd naar de voordelen van de Diatoetsen? Wij komen graag langs voor een vrijblijvende productpresentatie. Bel ons of vul het formulier hiernaast in. Wij maken dan graag een afspraak.
Contactformulier“Leerlingen krijgen inzicht in hun eigen leertraject. Ze worden zich bewust van 'wat speelt er?', 'Waar moet ik aan werken?' Ik vind het belangrijk dat ze dat meekrijgen en er met hun ouders verder over kunnen spreken."
Debby Jonker,
Leerkracht
“Sommige leerlingen hebben moeite met tekstbegrip. Ik kijk dan in de toetsresultaten naar micro, meso en macro. Deze scores laten me zien waar het probleem zit, zodat we gericht kunnen gaan oefenen. "
Paula Smit, Remedial Teacher,
Calandlyceum, Amsterdam
Neem contact op met onze helpdesk:
Elke werkdag van 9.00 - 17.00 uur.
Of stuur ons een e-mail op: info@diatoetsen.nl