Bekijk hier de actuele meldingen: nieuwe schalen VO toetsen Meer info…

Veelgestelde vragen

 

Direct naar interessante links:

 

Heb je vragen over de normering van de doorstroomtoets?

Klik dan op deze link of op deze link

Wil je meer weten over het doorverwijzen van po naar vo?

Klik dan op deze link

Hoe gaat de inspectie om met de resultaten van de doorstroomtoets 2024?

Klik dan op deze link.  

 

Na de afname Doorstroomtoets schooljaar 23-24

 

Wat is de gemiddelde score van de doorstroomtoets van Dia?

De landelijk gemiddelde score van Dia is 359.

 

Wanneer zijn de resultaten beschikbaar?

De resultaten van de Doorstroomtoets zijn 11 maart 2024 beschikbaar in de Groeiwijzer. Let op, enkel voor toetsen die zijn ingeleverd kunnen wij resultaten leveren. De resultaten zijn landelijk vastgesteld.

 

Kunnen we leerlingen uitsluiten van het groepsgemiddelde?

Ja. In de Groeiwijzer is het mogelijk om bepaalde leerlingen uit te sluiten van het groepsgemiddelde. De resultaten die met het LAS uitgewisseld worden zijn inclusief alle leerlingen, hierbij een leerling uitsluiten is niet mogelijk en niet toegestaan. De leerlingen die onder de ontheffingsgronden van de doorstroomtoetsafname vallen worden door de Inspectie niet meegenomen in de analyses.

 

Is een school verplicht om voorlopige schooladviezen bij te stellen, indien uit de toets een hoger toetsadvies volgt?

Ja, voorlopige schooladviezen worden naar boven bijgesteld wanneer het toetsadvies hoger is dan het voorlopig schooladvies. Een school kan hiervan afwijken als een bijstelling niet in het belang van de leerling is. In dat geval verantwoordt de school de keuze om niet of gedeeltelijk bij te stellen. Zie voor meer informatie en voorbeelden de Handreiking schooladvisering, hoofdstuk 6. Handreiking schooladvisering (versie januari 2024) | Brochure | Rijksoverheid.nl

De regels rond de bijstelling van het schooladvies gelden ook voor leerlingen met een voorlopig schooladvies pro en een toetsadvies vanaf vmbo bb/vmbo kb. Voor leerlingen met voorlopig schooladvies pro en toetsadvies pro/vmbo bb geldt een uitzondering. Het schooladvies hoeft dan verplicht niet te worden bijgesteld.

 

Voor mijn school vallen de toetsadviezen anders uit dan vorig jaar/vorige jaren. Waardoor komt dit?

Het kan zijn dat de toetsresultaten op uw school afwijken van wat op basis van eerdere afnames van de eindtoets werd verwacht. Bij de doorstroomtoetsen wordt vanaf 2024 een nieuwe normering ingezet. Door de nieuwe normering zijn de toetsresultaten niet goed te vergelijken met eerdere jaren.

 

Wie is er verantwoordelijk voor de normering van de doorstroomtoetsen?

Het CvTE (College van Toetsen en Examens) is sinds schooljaar 2023/2024, het eerste jaar waarin de doorstroomtoetsen afgenomen worden, verantwoordelijk voor de normering. Met de normering zorgen zij ervoor dat een leerling een toetsadvies krijgt dat past bij de prestaties op de gemaakte toets, onafhankelijk van het jaar waarin de toets wordt gemaakt of de vaardigheid van andere leerlingen die dat jaar de toets maken.

 

Waarom zijn er aanpassingen gedaan in de normering van de doorstroomtoets t.o.v. de eindtoets?

Vanaf 2024 is er een nieuwe kwaliteitsbewaking, het CvTE is vanaf 2024 verantwoordelijk voor de erkenning en de normering van de doorstroomtoetsen. Er was tot 2024 sprake van een hybride toetsstelsel: de normeringen van verschillende toetsen kwamen gescheiden van elkaar tot stand. Dat belemmerde het zicht op de vergelijkbaarheid. In de afgelopen jaren is daarom gebruik gemaakt van ankeropgaven, maar niet alle toetsaanbieders gebruikten eenzelfde psychomterisch model. Met de doorstroomtoets wordt gebruikt gemaakt van hetzelfde psychometrische model en de ankeropgaven. Hiermee wordt de vergelijkbaarheid van de toetsadviezen verstevigd en blijft de functie van de doorstroomtoets als objectief tweede gegeven naast het schooladvies gewaarborgd. Deze aanpassing kan betekenen dat de resultaten anders uitvallen dan eerdere jaren. Lees meer over de nieuwe normering op de website van het CvTE.

Alle toegelaten doorstroomtoetsen voldoen aan strikte kwaliteitseisen. Zo geven de doorstroomtoetsen altijd betrouwbare resultaten.

 

Is de normering van CvTE strenger?

Nee, het is niet zo dat de normering ‘strenger’ is voor leerlingen. CvTE normeert volgens een model waarbij via het gezamenlijk anker prestaties vergeleken worden op de verschillende doorstroomtoetsen. Dit kan betekenen dat de resultaten anders uitvallen dan eerdere jaren.

 

Hoe gaat de inspectie om met de doorstroomtoetsresultaten van 2024?

Hier vind je meer informatie over hoe de Inspectie met de doorstroomtoetsresultaten van 2024 omgaat bij de beoordeling van de leerresultaten.

 

Zijn er verschillen tussen toetsen in toetsadviezen en scores op referentieniveaus?

Nee, want alle toetsen worden door het CvTE op dezelfde manier genormeerd, gelijke prestaties op de toetsen krijgen een gelijk toetsadvies.

 

Wordt er met de normering rekening gehouden met twee maanden kortere onderwijstijd?

CvTE zegt hier het volgende over: Aan de hand van de toetsresultaten hebben we gezien dat de twee maanden niet een zodanige invloed heeft op de toetsresultaten dat er een aanpassing op de normering nodig is.

 

Wordt er bij de doorstroomtoetsen ‘relatief’ genormeerd?

Nee, er wordt niet relatief genormeerd. Een leerling krijgt altijd een advies dat past bij diens prestaties. Daarbij is er geen sprake van bijvoorbeeld een vooraf bepaald percentage toetsadviezen per brugklastype. Ook is het toetsadvies niet afhankelijk van de prestaties van andere kinderen die de doorstroomtoets dat jaar hebben gemaakt.

 

De toetsadviezen van de leerlingen in mijn klas of op mijn school vallen anders uit dan verwacht op basis van de voorlopige schooladviezen. Hoe kan dat?

Het voorlopig schooladvies en het toetsadvies komen op een verschillende manier tot stand. Het voorlopig schooladvies wordt gevormd op basis van een breed beeld van de leerling. Daarin neemt een school verschillende leerlinggegevens mee, zoals de cognitieve ontwikkeling van de leerling en andere kenmerken, bijvoorbeeld werkhouding en motivatie. Het toetsadvies is een tweede gegeven bij het voorlopig schooladvies, op basis van een betrouwbare meting van de taal- en rekenvaardigheden. Zo krijgt de school een aanvullend perspectief op de cognitieve vaardigheden van een leerling. Zodat leerlingen die meer aankunnen dan eerder werd verwacht de kans krijgen op een passend schooltype in het vo door te stromen. Zie de Handreiking schooladvisering voor meer informatie over de rol van de doorstroomtoets bij het schooladvies.

 

Algemeen

 

Wat zijn typisch inhoudelijke kenmerken van de doorstroomtoets  van Dia?

De doorstroomtoets bestaat uit de onderdelen lezen, taalverzorging en rekenen. Deze onderdelen worden op dezelfde manier getoetst als in de Dia-volgtoetsen, die bovendien diagnostisch zijn. 
 
Bij het onderdeel lezen bestaat uit zakelijke en verhalende teksten. We zorgen altijd voor interessante teksten en een begrijpelijke vraagstelling, leerlingen mogen niet gefrustreerd raken doordat ze de vragen niet begrijpen. 
 
Bij de toets voor taalverzorging gaat het om de woordspelling en de werkwoordspelling. Kenmerkend is dat er een dictee wordt afgenomen en dat leerlingen zo weinig mogelijk foute woordbeelden tegenkomen.  
 
Bij het onderdeel rekenen is taal zoveel mogelijk vervangen door beeld. Zo wordt de rekenvaardigheid zuiverder getoetst en niet taal. Naast kale opgaven zijn er opgaven met contexten uit het dagelijkse leven.  
 
Het advies voor vervolgonderwijs wordt onder andere bepaald door het toetsadvies van de doorstroomtoets. Die eindscore is gebaseerd op de gewogen scores op de drie toetsonderdelen. De taaltoetsen samen tellen voor 55% mee (begrijpend lezen 30% en taalverzorging 25% ). Rekenen telt voor 45% mee. Uit de analyses blijkt dat alle drie de toetsen een unieke bijdrage leveren aan de voorspellende waarde van het toetsadvies.  

 

Bij welke onderwijsvisie sluit de doorstroomtoets van Dia aan?

De doorstroomtoets kun je inzetten als onderdeel van ons leerlingvolgsysteem (LVS) met diagnostische volgtoetsen. Deze zijn gebaseerd op een ontwikkelingsgerichte visie op leren. Leerlingen ontwikkelen zich op basis van betekenisvolle en voor hen interessante inhouden. Lezen toetsen wij daarom aan de hand van interessante teksten die kinderen uitdagen. Teksten die niet te moeilijk, maar zeker ook niet te makkelijk zijn. Onze rekentoetsen gaan uit van de context van het dagelijks leven. Het rekenen is daarin functioneel en betekenisvol. Bovendien zijn onze rekenopgaven zo beeldend mogelijk, zodat leerlingen niet door de taal van de opgaven worden belemmerd. 
 
Wij vinden het belangrijk dat toetsen informatie geven over de verbeterpunten. De Dia-volgtoetsen zijn daarom diagnostisch. Ze geven inzicht in de zwakke, maar ook in de sterke kanten van leerlingen. Ze bieden handvatten voor een gerichte aanpak en gedifferentieerd werken. De doorstroomtoets zien wij niet als een momentopname maar als het einde van een langere periode waarin een leerling gevolgd wordt. 
 
Ten slotte is het aantrekkelijk dat Dia ook materiaal biedt dat aansluit bij de toetsen: Diaplus Tekstenlab, een online teksten- en oefeningenbank. In deze materialenbank zijn onder andere tijdschriften te vinden. Na afloop van onze volgtoetsen voor begrijpend lezen krijgen leerlingen zo’n tijdschrift met interessante teksten op hun niveau of iets daarboven. Toetsen en materiaal zijn op een transparante wijze met elkaar verbonden door gebruik van de kleurencodering. 

 

Op welk moment kun je nu het beste een volgtoets in groep 8 afnemen, nu de doorstroomtoets al in februari plaatsvindt?

Beantwoord hiervoor eerst de volgende vraag: Met welk doel neem je de toets af?  Gebruik je het als informatie om de leerdoelen te bepalen en/of wil je het als extra onderbouwing van het voorlopige schooladvies?

Heb je de eindmeting van groep 7 afgenomen, dan zou je aan de hand van die toets leerdoelen kunnen bepalen voor de eerste maanden in groep 8. Vervolgens zou je in november de middenmeting van groep 8 kunnen afnemen om te gebruiken als extra onderbouwing van het voorlopige schooladvies.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om in plaats van de eindmeting van groep 7, de beginmeting van groep 8 af te nemen. Aan de hand van deze toets kun je de leerdoelen vaststellen, maar ook deze toets kan natuurlijk gebruikt worden als extra onderbouwing van het schooladvies.

Als extra oefening voor de doorstroomtoets kan in oktober, november en december ook nog de proeftoets worden afgenomen. Let wel, de resultaten voor deze toets zijn beperkt en zijn onderzoeksresultaten. Voor de leerlingen is het wel een hele fijne kennismaking voorafgaande aan de doorstroomtoets.

Hoe kan ik mij aanmelden voor de proeftoets en de doorstroomtoets? 

Aanmelden voor de proeftoets kan via deze link. Aanmelden voor de doorstroomtoets kan via deze webpagina. De definitieve aanmelding voor de doorstroomttoets kan vanaf 1 oktober tot en met 15 november 2024.  

 

Hoe kan het dat de doorstroomtoets in één dag kan worden afgenomen? 

Een korte toetst past onderwijskundig gezien beter bij de nieuwe functie die de doorstroomtoets nu heeft: een second opinion. Op basis van uitgebreid vooronderzoek zijn de beste items geselecteerd die bijdragen aan een goed onderscheidend en voorspellend vermogen. Daarnaast is de toets korter door de ingebouwde adaptiviteit.  

 

Wat zijn de kosten voor deelname aan de doorstroomtoets, en betekent meedoen dat ik verplicht ben de toets na dit jaar ook af te nemen? 

Deelname aan de doorstroomtoets is geheel kosteloos en vrijblijvend. Je zit nergens aan vast. 

 

Wanneer wordt de doorstroomtoets afgenomen? 

In 2024 kan de doorstroomtoets afgenomen worden tussen 29 januari – 16 februari 2024. Voor alle scholen geldt dat zieke leerlingen de toets kunnen inhalen t/m 16 februari. 

 

Hoelang duurt de doorstroomtoets van Dia? 

De totale tijd van de doorstroomtoets is ongeveer 2,5 - 3 uur (excl. pauze). Scholen kiezen zelf of ze alle onderdelen in één dag willen maken, of op twee achtereenvolgende dagen. Hieronder vind je de gemiddelde tijd per onderdeel.  

 

overzicht-duur-dst2.png

 

Welke computers, tablets, iPads zijn compatibel voor afname van de doorstroomtoets? 

De Diatoets wordt gemaakt in een webbased omgeving. De toets kan op verschillende devices worden afgenomen, bijvoorbeeld op iPads, Chromebooks, laptops, Snappets, etc. 

 

Hoe weten we of onze ICT-capaciteit geschikt is voor de doorstroomtoets van Dia? 

De software voor de doorstroomtoets is zo ontworpen dat de ICT-systemen er met gemak mee kunnen werken. Voor het controleren van uw eigen systeem worden hieronder de systeemeisen weergegeven.  

 

Welke systeemeisen worden gehanteerd? 

systeemeisen-dst2.png

Is de doorstroomtoets van Dia gecertificeerd? 

Ja, de toets is officieel toegelaten door de staatssecretaris. Dit is gebeurd op basis van de beoordeling door het CvTE die de toets inhoudelijk en onderwijskundig heeft goedgekeurd. COTAN heeft positief geoordeeld over validiteit en betrouwbaarheid.

 

Is de doorstroomtoets van Dia geschikt voor alle leerlingen, ongeacht levensovertuiging? 

Bij het tot stand komen van al onze toetsen houden we rekening met de verschillende levensovertuigingen. Mocht je dit zeker willen weten, neem dan contact met ons op. 

 

Is de doorstroomtoets van Dia geschikt voor leerlingen met dyslexie? 

Ja, voor de officiële doorstroomtoets maken we gebruik van Readspeaker. Ook is het mogelijk om de toetsschermen te vergroten. Tenslotte is het toegestaan om dyslectici extra tijd te bieden en de teksten van lezen op papier aan te bieden. Uit ervaring weten we dat dyslectici de rekenopgaven uit de doorstroomtoets fijn vinden. Ze bestaan uit zo min mogelijk tekst en de focus ligt op het gebruik van afbeeldingen. 

 

Is de doorstroomtoets geschikt voor leerlingen met dyscalculie? 

De toetswijzer geeft geen aanwijzingen voor speciale aanpassingen voor deze doelgroep. Onze eigen toetshandleiding geeft leerlingen enige ruimte om in eigen tempo te werken, dat geldt dus ook voor de rekentoetsen. 

 

Hoe snel krijgt de school uitslag? 

Op het moment dat leerlingen de toetsen afsluiten, zijn de antwoorden bij ons retour. Na de toetsafnames hebben we nog een periode gereserveerd om de normeringen te controleren. Zo kijken we of leerlingen bij vragen geen antwoorden gegeven hebben die toch goed gerekend moeten worden. Landelijk wordt er een normering bepaald voor alle doorstroomtoetsen. De resultaten van de doorstroomtoets vanaf 11 maart 2024 beschikbaar in de Groeiwijzer. Als de resultaten beschikbaar zijn zal de school een mail ontvangen. Voor de resultaten zijn wij afhankelijk van de landelijk vaststelling van de normering. Wanneer deze later worden vastgesteld dan gepland, zullen de resultaten ook later beschikbaar zijn in de Groeiwijzer. 

 

Zijn de resultaten van de doorstroomtoets van Dia gelijk beschikbaar en in te zien? 

Nee, na afname zullen er altijd nog bepaalde analyses moeten worden gedaan. Omdat ieder jaar een andere versie afgenomen moet worden moeten we (iedere toetsaanbieder) de normering controleren.

 

Is de doorstroomtoets verplicht voor alle leerlingen? 

De Diatoets is geschikt voor leerlingen uit groep 8 die verplicht zijn om deel te nemen aan een doorstroomtoets. Deze verplichting geldt niet voor: 

  • Leerlingen die minder dan 4 jaar in Nederland zijn en het Nederlands onvoldoende beheersen om een doorstroomtoets te kunnen maken.  
  • Leerlingen die naar verwachting uitstromen naar dagbesteding in het voortgezet speciaal onderwijs of voor wie het arbeidsmarktgerichte uitstroomprofiel geldt. 
  • Leerlingen met een IQ beneden de 75, mits de IQ-test binnen de afgelopen twee jaar is afgenomen.  

Voor bovengenoemde drie groepen leerlingen geldt dat zij wel mee mogen doen met een doorstroomtoets, maar dat dit niet verplicht is. Al dan niet deelnemen aan een doorstroomtoets wordt, in overleg met de ouders, door de school in samenspraak met het bestuur besloten. Doen de leerlingen mee, dan verwachten wij dat de resultaten van deze leerlingen ook met BRON uitgewisseld worden.  

 

Zijn leerlingen die naar het praktijkonderwijs gaan verplicht om de doorstroomtoets te maken? 

Als de leerling naar het praktijkonderwijs gaat, maar niet onder bovenstaande categorieën valt, moet de leerling de eindtoets dus wel maken.  

 

Kunnen de teksten van lezen op papier worden afgenomen?

De teksten van het onderdeel lezen van de Doorstroomtoets van Dia 2024 kunnen drie dagen voor de toetsafname gedownload en geprint worden. Strikte geheimhouding van de teksten is noodzakelijk, dit staat ook benoemd in de directieverklaring. De leerkracht mag de teksten niet voor afname inzien. De teksten mogen niet eerder dan bij de start van de toets lezen worden uitgedeeld aan de leerlingen. Leerlingen mogen op de papierenversies arceren en schrijven. Direct na afname worden alle teksten ingeleverd bij de leerkracht. Na afname verstuurt de leerkracht alle geprinte versies retour naar Dia.

 

Inhoud

 

Waarom is rekenen zwaarder qua weging dan begrijpend lezen? 

In de doorstroomtoets worden de onderdelen gewogen om tot een verantwoord advies te komen betreffende het vervolgonderwijs. Rekenen telt daarin voor 45% mee, de taalonderdelen samen vormen 55% van de weging. Binnen het onderdeel taal weegt lezen het zwaarst. Deze weging is tot stand gekomen op basis van onderzoek.  

 

Hoe worden de studievaardigheden getoetst? 

In de nieuwe referentieniveaus zijn de 'studievaardigheden' ondergebracht bij resp. 'lezen ('tekstbegrip' en 'opzoeken') en rekenen (o.a. aflezen van grafieken en tabellen). Daarmee komt 'studievaardigheden' als apart onderdeel te vervallen.  

 

Wat houdt het ankerset in bij de doorstroomtoetsen? 

Het doel van het anker is alle doorstroomtoetsen vergelijkbaar te maken. Alle doorstroomtoetsaanbieders zijn verplicht dit anker af te nemen maar ze zijn wel vrij om te bepalen hoe ze dit terug laten komen. Het gaat om een aantal items die zijn verdeeld over de onderdelen lezen, taalverzorging en rekenen. De geschatte afnameduur is een uur. Het maakt de afnameduur van de doorstroomtoets slechts 15 minuten langer omdat wij ervoor gekozen hebben het anker op te nemen als een vast onderdeel van onze eigen toets (en de leerlingen dus niet extra te belasten). Het anker wordt samengesteld door vragen van alle aanbieders. Hierdoor wijken sommige vragen af van ons concept en/of onze visie. 

 

Resultaten

 

Biedt de doorstroomtoets ook gecombineerde adviezen zoals HAVO/VWO? 

Wij geven gecombineerde adviezen behalve bij VWO. Dit is wettelijk vastgesteld. 

 

Kunnen de scores van de doorstroomtoets worden vergeleken met die van de andere/overige aanbieders? 

Ja. Welke doorstroomtoets je ook kiest, je krijgt altijd dezelfde type scores, en die zijn onderling vergelijkbaar en verantwoord. 

 

Worden vragen die niet zijn ingevuld als een fout antwoord gerekend? 

Leerlingen worden aangemoedigd om alle vragen te beantwoorden. De computer geeft aan wanneer een vraag nog niet is beantwoord. Het is voor een leerling wel mogelijk om een antwoord over te slaan, maar krijgt hiervan wel een melding. Voor de niet-ingevulde vragen krijgen de leerlingen geen strafpunten maar het antwoord wordt wel fout gerekend wat betekent dat dit geen punten oplevert. 

 

Is er een koppeling met de doorstroomtoets van dia vanuit Parnassys en ESIS? 

De doorstroomtoets heeft een koppeling met het leerlingadministratiesysteem van de school, dus met Parnassys of ESIS. Leerlingen kunnen automatisch ingevoerd worden en resultaten worden automatisch overgezet.  

 

Is er een koppeling met de doorstroomtoets van Dia en Basispoort? 

Het is mogelijk om via basispoort in te loggen bij de doorstroomtoets.