Over Diatoetsen

Veelgestelde vragen

U vindt hier antwoorden op veelgestelde vragen van scholen over de Diatoetsen voor het voortgezet en basisonderwijs en over de Dia-eindtoets. Kunt u een antwoord niet vinden, neem dan gerust contact met ons op.

Diatoetsen

Dia-eindtoets

 

Wat zijn de belangrijkste kenmerken van de Diatoetsen?

De belangrijkste kenmerken van de Diatoetsen zijn:

  • Digitaal
  • Adaptief
  • Diagnostische informatie
  • Heldere rapportages voor docent en leerling
  • Aanvullend oefenmateriaal beschikbaar (Diaplus)

Hoeveel toetsen zijn er per leerjaar?

PO: In het basisonderwijs is er vanaf groep 6 een nul-, midden- en eindmeting beschikbaar en in groep 7 en 8 zijn er twee volgmetingen beschikbaar.
VO: Voor het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs is er een nulmeting en een volgmeting. In leerjaar 2, 3 en voor sommige toetsen HV4 is er telkens een volgmeting. Leerlingen die in leerjaar 2 of 3 instromen, kunnen in dat leerjaar een nulmeting en een volgmeting maken. 

Uit welke onderdelen bestaan de Diatoetsen?

PO: In het basisonderwijs zijn er voor Nederlands toetsen voor begrijpend lezen (Diatekst) en woordenschat (Diawoord) en zijn de toetsen voor rekenen in ontwikkeling. 
VO: In het voortgezet onderwijs zijn er voor Nederlands toetsen voor begrijpend lezen (Diatekst), woordenschat (Diawoord), spellingstoetsen (Diaspel) en een luistertoets (Diafoon) en voor Engels begrijpend lezen (Diatekst) en woordenschat (Diawoord). Voor rekenen/wiskunde zijn er rekentoetsen (Diacijfer) en combinatietoetsen rekenen/wiskunde (Diacijfer/Diawisk).

Hoe lang moet ik op de resultaten wachten?

De resultaten van de Diatoetsen zijn direct na de afname beschikbaar in de docentmodule.

Wanneer u meedoet met een onderzoekstoets (pilot) dan zijn de resultaten ongeveer vier weken na afname beschikbaar. Dit heeft te maken met de normering van de toetsen: dit kan pas als er voldoende leerlingen de toets hebben gemaakt.

Met welke administratiesystemen kunnen we de Diatoetsen koppelen?

PO: Basisscholen kunnen de resultaten van de Diatoetsen handmatig invoeren in het leerlingadministratiesysteem ParnasSys.
VO: Er zijn koppelingen met SOMtoday en Magister. Met beide systemen kunnen leerlinggegevens gesynchroniseerd worden. Daarnaast kunnen de resultaten van de Diatoetsen volgens de laatste standaarden gesynchroniseerd worden naar Magister.

Wat kosten de Diatoetsen per leerling? 

PO: Voor het primair onderwijs zijn de onderzoekstoetsen kosteloos. Wanneer u deelneemt aan het onderzoek, kunt u gratis gebruik maken van de Volgtoetsen Diatekst en Diawoord 1.0.
VO: In het voortgezet onderwijs werken we met genormeerde volgtoetsen. De prijs per leerling is afhankelijk van het aantal toetsen en het aantal volgmetingen dat u bestelt. In ons bestelformulier kunt u pakketten samenstellen en zo het voor u voordeligste pakket bestellen.

Wat voor resultaten krijg ik uit de toetsen?

De resultaten worden gegeven in een vaardigheidsscore die is gekoppeld aan het referentiekader taal en rekenen (voor Nederlands en rekenen) of het Europees referentiekader (ERK, voor Engels). Daarnaast geven percentielscores aan hoe de score van uw leerling zich verhoudt tot de scores van zijn of haar niveaugenoten. Deelscores geven diagnostische informatie. De resultaten worden weergegeven op school-, cohort-, klas- en leerlingniveau. 

Wanneer u meedoet met een onderzoekstoets (pilot) wordt na vier weken een goed/fout percentage per domein en een referentieniveau per toetsonderdeel weergegeven.

Hoe kun je differentiëren in de les op basis van toetsresultaten?

De toetsresultaten zijn waar dat kan gekoppeld aan de referentieniveaus of het ERK. Doordat de referentieniveaus in kleuren worden weergegeven, is in een oogopslag te zien hoe groot de verschillen binnen een klas zijn. Iedere leerling kan op zijn eigen niveau aan de slag met materiaal uit Diaplus of andere oefenmiddelen.

Wordt de implementatie van de Diatoetsen op school begeleid?

Onze onderwijsadviseurs begeleiden de scholen die starten met de Diatoetsen. Zij bereiden samen met de school de eerste toetsafnames voor. Als de toetsen zijn afgenomen, komen zij de resultaten op school bespreken met het team. Daarnaast is onze helpdesk goed bereikbaar voor vragen omtrent toetsafname en toetsresultaten.

Wat zijn de systeemeisen voor de Diatoetsen? 

De systeemeisen voor de Diatoetsen:

  • Up-to-date versie van de browsers Google Chrome, Mozilla Firefox of Safari. Het gebruik van Internet Explorer wordt afgeraden. Cookies en popups moeten worden toegestaan.
  • Computer of laptop met Windows 7 of hoger, Mac OS 10.9 of hoger of een recente Linux/Unix versie.
  • Tablet met iOS (Apple) of Android bijgewerkt met de laatste updates.
  • Beeldschermresolutie: minimaal 1024 x 768 pixels.
  • Een minimale downloadsnelheid van 0.5 Mb/s en uploadsnelheid van 0.2 Mb/s per leerling wordt aanbevolen.
  • Aangeraden wordt om diatoetsen.nl en diataal.nl als vertrouwde domeinen in de firewall in te stellen.
  • Indien u gebruik maakt van de contentfilter van Apple, dient u deze uit te schakelen voor de website.
  • Voor Diafoon en Diaspel: voldoende koptelefoons.
  • De toetsen Diatekst en Diawoord kunnen goed afgenomen worden op de tablets. Voor Diacijfer en Diaspel wordt de compatibiliteit voor tablets niet gegarandeerd. Het schermtoetsenbord kan de invulruimte blokkeren. Wanneer het scherm verticaal gehouden wordt, is dit geen belemmering.

Dia-eindtoets

Wat zijn de belangrijkste kenmerken van de Dia-eindtoets?

De belangrijkste kenmerken van de Dia-eindtoets zijn:

  • Digitaal
  • Adaptief
  • In een dagdeel af te nemen
  • Wetenschappelijk onderbouwd
  • Digitale en inzichtelijke leerling en schoolrapportages
  • Meet de verplichte onderdelen begrijpend lezen, taalverzorging, rekenen en als extra onderdeel woordenschat.

Zijn de Diatoetsen geschikt voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften?

De digitale omgeving is voor leerlingen gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Zo is er bijvoorbeeld steeds maar een vraag op het scherm zichtbaar. De tijden die aangegeven zijn in de handleiding zijn richtlijnen, de leerlingen mogen de toets in eigen tempo maken. De vernieuwde volgtoetsen hebben een ingebouwde ingesproken versie beschikbaar. Daarnaast is het mogelijk om de toetsschermen te vergroten en is voor alle leerlingen (met speciale onderwijsbehoeften) extra tijd toegestaan. De toets is flexibel af te nemen, wat inhoudt dat u de toets over meerdere dagdelen mag verspreiden. Onze tijden zijn richtlijnen, de leerlingen mogen de toets in eigen tempo maken.

Wanneer wordt de Dia-eindtoets afgenomen?

De Dia-eindtoets is af te nemen tussen 15 april 2019 en 14 mei 2019. Als een leerling ziek is, of om andere redenen afwezig is, kan de digitale toets op een later tijdstip (op een computer van de school) ingehaald worden voor 24 mei 2019.

Hoe werkt de adaptiviteit van de Dia-eindtoets?

De toetsonderdelen begrijpend lezen en rekenen zijn adaptief. Het uitgangspunt van de adaptiviteit in de Dia-eindtoets is dat alle leerlingen optimaal tot hun recht komen. De Dia-eindtoets biedt adaptieve routes waarmee leerlingen getoetst worden op hun eigen niveau. Wij hebben gekozen voor een model van adaptiviteit waarbij vragensets gefaseerd worden aangeboden. Dit model wordt multistage testing (MST, meerfase toetsen) genoemd. Leerlingen worden op basis van een set gemaakte vragen naar een module met een set makkelijkere of moeilijkere set vragen gestuurd. Het voordeel van adaptief toetsen is dat de toetsen korter zijn. Ook is deze manier van toetsen motiverender voor leerlingen. De toegewezen set met vragen is op het niveau van de leerling, dus niet te makkelijk of te moeilijk.

Welke computers, tablets, iPads zijn compatible voor afname van de Dia-eindtoets?

Alle apparaten met een internetverbinding en een browser zijn te gebruiken. Let wel op dat het beeldscherm bij voorkeur minimaal 10 inch moet zijn om een prettige leesbaarheid van de teksten te behouden. Ook Snappet tablets en Chromebooks kunnen worden gebruikt, maar dan alleen de grote variant. Meer informatie over de systeemeisen.

Wanneer zijn de resultaten van de Dia-eindtoets beschikbaar?

Op het moment dat een leerling de toets afsluit, zijn de antwoorden bij ons retour. Na de toetsafnames hebben we nog een periode gereserveerd om de normeringen te controleren. Voor de Dia-eindtoets 2019 ontvangt u de digitale leerlingrapporten en het digitale groepsoverzicht digitaal op 19 mei. Dit is onder enig voorbehoud, omdat we afhankelijk zijn van de verwerking van het gezamenlijk anker.

Kunnen scholen die over onvoldoende devices beschikken ook deelnemen aan de Dia-eindtoets?

Wanneer u over onvoldoende devices beschikt, bieden wij een gratis iPadservice. Hierover kunt u telefonisch contact zoeken met onze helpdesk (050-8200120).

Wat houdt het gezamenlijke anker in bij de eindtoetsen?

Het doel van het anker is om alle eindtoetsen vergelijkbaar te maken. Alle eindtoetsaanbieders zijn verplicht dit anker af te nemen, maar ze zijn wel vrij om te bepalen hoe ze dit terug laten komen. De items zijn afkomstig van Cito, maar zijn ingebouwd in onze toetsomgeving zodat we zoveel mogelijk onze vormgeving kunnen blijven volgen. De ankeritems zijn verspreid over de toets en tellen mee in het toetsresultaat.

Worden er enkelvoudige of gecombineerde schooladviezen gegeven?

Vanaf het schooljaar 2018/2019 hanteren wij het vernieuwde landelijke model van de toetsadviezen. Dit model bevat hoofdzakelijk brede toetsadviezen plus een enkel toetsadvies 'VWO'. Brede toetsadviezen zorgen voor het best voorspellend toetsadvies. Het doel van het toetsadvies in de eindtoets is om een indicatie te geven voor het best passende onderwijsniveau van een leerling. Omdat de toets een momentopname is, is gekozen om in te zetten op brede toetsadviezen. Een andere reden waarom voor dit model gekozen is, is omdat dit de professionele autonomie van de leerkracht versterkt in het proces tot schooladvies. Dit model zorgt er als beste voor dat de Dia-eindtoets de functie kan vervullen als tweede objectief gegeven naast het schooladvies.

Kunnen de toetsresultaten van de Dia-eindtoets worden vergeleken met andere eindtoetsen?

Naast de toevoeging van het gezamenlijke anker, om de eindtoetsen vergelijkbaar te maken, zijn alle eindtoetsen gebaseerd op een verplichte toetswijzer. Alle eindtoetsen geven scores voor taal (begrijpend lezen en taalverzorging) en rekenen in termen van de referentieniveaus. Ook geven beide toetsen een niveau-indicatie voor het voortgezet onderwijs. Deze scores kunnen uiteraard worden vergeleken, ook al worden er verschillende schaalwaarden gebruikt. Klik voor verdere informatie op Eindtoets: voorwaarden

 

 

 

Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de laatste ontwikkelingen op gebied van online toetsen.

Wil je ons volgen?