Diacademie

Scholingsaanbod

Met het aanbod van Diacademie maak je grondig kennis met de Diatoetsen, de visie achter de Diatoetsen en de werkwijze van Dia-groeiwijzer, het digitale platform van het Dia-LVS.

Cursussen en workshops

Om optimaal te profiteren van onze producten bieden wij vanuit onze Diacademie verschillende cursussen en workshops bij jou op school aan. De cursussen zijn bedoeld om je op weg te helpen met de invoering van de Diatoetsen en helpen je de Diatoetsen formatief in te zetten. De workshops zijn bedoeld voor verdieping op het gebied van taal en rekenen. 

Groeicyclus

In de basiscursus leer je de toetsresultaten te interpreteren in een formatief perspectief, in de vervolgcursus kijken we naar de groei van leerlingen na de volgmetingen. We werken hierbij volgens de formatieve werkwijze van de groeicyclus: Data, Duiden, Doelen stellen, Doen, Doorgaan.

cirkel.PNG
Hieronder vind je een compleet overzicht van onze cursussen en workshops. Ze worden gegeven door inhoudsexperts van Diataal en duren ongeveer +/- 2 uur. De cursussen en workshops worden gegeven op jouw schoollocatie en zijn altijd meer op maat te maken.

Cursussen

Voor een formatieve inzet van de Diatoetsen

 

  • Basiscursus Dia-LVS
    (Data en Duiden)

Je maakt kennis met de Diatoetsen, de achterliggende concepten en je leert praktisch werken met het digitale platform, de Dia-groeiwijzer. Hoe voer je leerlingen in? Hoe zet je een toets klaar?
Als de eerste toetsen zijn afgenomen, gaan we in op de toetsresultaten en leer je de data te interpreteren op betekenisvolle wijze en te evalueren in formatief perspectief.

 

  • Vervolgcursus Dia-LVS (Doorgaan)

De vervolgcursus is een verdieping van de basiscursus, maar kan ook direct samen met de basiscursus gekozen worden. 
We kijken naar groei en evalueren de toetsresultaten op leerling-, klas-, en schoolniveau. Hebben leerlingen voldoende groei doorgemaakt? Op welke onderdelen presteert de leerling sterk of zwak? Hoe groot zijn de verschillen binnen een klas? Hoe staat de school er in landelijk opzicht voor? 

 

  • Basiscursus Diaplus (Doelen stellen en Doen)

Je maakt kennis met de systematiek en de methodiek van Diaplus, met als doel om de resultaten van Diatoetsen formatief in te zetten. We gaan in op het werken met de verschillende tekstniveaus binnen hetzelfde thema en met de didactiek die is verwerkt in het oefenmateriaal. Ook leer je vrij werken met Tekstenlab, de digitale tekstenbank met meer dan 100 thema’s en filtermogelijkheden op o.a. niveau, leergebied en leerdoelen.

 

  • Vervolgcursus Diaplus (Doelen stellen en Doen)

We gaan in op de manieren waarop je met Diaplus kunt differentiëren. Uitgangspunt voor differentiatie vormen de toetsresultaten van Diatekst en Diawoord van je klas of school. Je maakt keuze voor verschillende differentiatiemodellen (in/buiten klassenverband; op twee of drie niveaus en/of naar lezerstype). In de cursus werk je concreet aan een programma-op-maat voor je leerlingen. Zo leer je op praktische wijze de systematiek van Diaplus kennen, en leer je hoe je het materiaal kunt arrangeren passend bij de specifieke behoefte en mogelijkheden van de school.

Workshops 

Voor verdieping op het gebied van taal en rekenen

  • Formatief toetsen en de referentieniveaus taal*

Je leert hoe je de resultaten op Diatekst en Diaspel kunt interpreteren in termen van de referentieniveaus taal. Ook leer je werken met de vaardigheidsscores van de Dia-groeiliniaal. Wat beheersen leerlingen als ze 1F, 2F of 3F hebben behaald? Hoe verhouden de referentieniveaus zich tot de leerdoelen en leerlijnen? We gaan in deze workshop in op de inhoud en opbouw van de referentieniveaus taal. In het bijzonder staan we stil bij Diatekst en de manier waarop het leesbegrip wordt getoetst en de verschillende lezerstypen worden gediagnosticeerd.

 

  • Formatief toetsen en de referentieniveaus rekenen*

Je leert hoe je de resultaten op Diacijfer kunt interpreteren in termen van de referentieniveaus rekenen. Ook leer je werken met de vaardigheidsscores van de Dia-groeiliniaal. Wat beheersen leerlingen als ze 1F, 1S, 2F, 2S of 3F hebben behaald? Hoe verhouden de referentieniveaus zich tot de leerdoelen en leerlijnen? We gaan in deze workshop in op de inhoud en opbouw van de referentieniveaus rekenen. Daarnaast  kijken we naar de (sub)domeinen om te bepalen wat individuele leerlingen nodig hebben, ook afhankelijk van hun leerjaar en ontwikkelingsniveau.

* Beide workshops zijn er in een PO en VO variant

Meer informatie

Wil je meer informatie over de mogelijkheden of wil je je aanmelden voor een cursus of workshop? Vul het formulier hiernaast in en wij nemen contact met je op! 

Meer informatie over het scholingsaanbod

Actueel
Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de laatste ontwikkelingen op gebied van online toetsen.

Wil je ons volgen?