Basisonderwijs

Volgtoetsen rekenen

Rekenen is een basisvaardigheid. Leerlingen hebben een fundamenteel rekenniveau nodig om zich in de maatschappij te kunnen redden. Met onze volgtoetsen Diacijfer (in ontwikkeling), voor de groepen 3 tot en met 8, kunt u het rekenniveau van uw leerlingen vaststellen en hun sterke en zwakke punten signaleren. Dit geeft u handvatten om uw leerlingen gericht verder te helpen groeien. In de toets is taal zoveel mogelijk vervangen door beeld. Leerlingen worden daardoor niet afgeleid door de taligheid van de opgaven.

Diacijfer de rekentoets

De toets bestaat uit twee delen: kale opgaven en realistische rekenopgaven. Kale opgaven zijn rekensommen zonder context. Diacijfer toetst deze opgaven op snelheid (zonder rekenmachine). Zo meet de toets of uw leerlingen de basisvaardigheden hebben geautomatiseerd. Automatiseren is belangrijk voor het snel kunnen uitvoeren van rekenkundige bewerkingen.

Naast het snel kunnen uitvoeren van bewerkingen is het belangrijk dat leerlingen ‘alledaagse’ rekenproblemen kunnen oplossen. Onze toetsen bevatten daarom ook realistische opgaven, waarin realistische problemen moeten worden vertaald naar rekenproblemen. Daarnaast wordt er in de opgaven een beroep gedaan op andere vaardigheden, zoals het schatten van antwoorden. De realistische contextopgaven zijn verdeeld in de vier rekendomeinen: Getallen, Verhoudingen, Meten & Meetkunde en Verbanden.

Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de laatste ontwikkelingen op gebied van online toetsen.

Wil je ons volgen?