De Dia-eindtoets bestaat uit de onderdelen begrijpend lezen, woordenschat, taalverzorging en rekenen. Deze onderdelen worden op dezelfde manier getoetst als in de Dia-volgtoetsen, die bovendien diagnostisch zijn.
Bij het onderdeel begrijpend lezen ligt het accent op informatieve teksten, de toets bevat daarnaast één verhalende tekst. We zorgen altijd voor interessante teksten en een begrijpelijke vraagstelling, leerlingen mogen niet gefrustreerd raken doordat ze de vragen niet begrijpen.
Bij de toets voor taalverzorging gaat het om de woordspelling en de werkwoordspelling. Kenmerkend is dat er een dictee wordt afgenomen en dat leerlingen zo weinig mogelijk foute woordbeelden tegenkomen.
Bij de woordenschattoets worden woorden getoetst die leerlingen tegenkomen op school, bij de verschillende vakken. Het gaat dus niet om basiswoordenschat, en ook niet om speciale ‘moeilijke woorden’, maar om woorden die ze nodig hebben op school, en straks dus ook in het voortgezet onderwijs. De woorden worden passief getoetst aan de hand van een zin gevolgd door drie antwoorden.
Bij het onderdeel rekenen is taal zoveel mogelijk vervangen door beeld. Zo wordt de rekenvaardigheid zuiverder getoetst en niet taal. Naast kale opgaven zijn er opgaven met contexten uit het dagelijkse leven.
Het advies voor vervolgonderwijs wordt bepaald door het toetsadvies van de Dia-eindtoets. Die eindscore is gebaseerd op de gewogen scores op de vier onderdelen. De taaltoetsen samen tellen voor 60% mee (begrijpend lezen 30%, taalverzorging 20% en woordenschat 10%). Rekenen telt voor 40% mee. Uit de analyses blijkt dat alle vier de toetsen een unieke bijdrage leveren aan de voorspellende waarde van het toetsadvies. Het extra onderdeel woordenschat zorgt dus voor een nauwkeuriger advies.
De Dia-eindtoets kun je inzetten als onderdeel van ons leerlingvolgsysteem (LVS) met diagnostische volgtoetsen. Deze zijn gebaseerd op een ontwikkelingsgerichte visie op leren. Leerlingen ontwikkelen zich op basis van betekenisvolle en voor hen interessante inhouden. Begrijpend lezen toetsen wij daarom aan de hand van interessante teksten die kinderen uitdagen. Teksten die niet te moeilijk, maar zeker ook niet te makkelijk zijn. Onze rekentoetsen gaan uit van de context van het dagelijks leven. Het rekenen is daarin functioneel en betekenisvol. Bovendien zijn onze rekenopgaven zo beeldend mogelijk, zodat leerlingen niet door de taal van de opgaven worden belemmerd.
Wij vinden het belangrijk dat toetsen informatie geven over de verbeterpunten. De Dia-volgtoetsen zijn daarom diagnostisch. Ze geven inzicht in de zwakke, maar ook in de sterke kanten van leerlingen. Ze bieden handvatten voor een gerichte aanpak en gedifferentieerd werken. De Dia-eindtoets zien wij niet als een momentopname maar als het einde van een langere periode waarin een leerling gevolgd wordt.
Ten slotte is het aantrekkelijk dat Diataal ook materiaal biedt dat aansluit bij de toetsen: Diaplus Tekstenlab, een online teksten- en oefeningenbank. In deze materialenbank zijn onder andere tijdschriften te vinden. Na afloop van onze volgtoetsen voor begrijpend lezen krijgen leerlingen zo’n tijdschrift met interessante teksten op hun niveau of iets daarboven. Toetsen en materiaal zijn op een transparante wijze met elkaar verbonden door gebruik van de kleurencodering.
Aanmelden voor de proeftoets kan via deze link. Aanmelden voor de Dia-eindtoets kan via deze webpagina. De definitieve aanmelding voor de Dia-eindtoets kan vanaf 1 december tot en met 31 januari. Wij vragen scholen om alvast een vooraanmelding te plaatsen. Voor de proeftoets kun je je direct aanmelden.
Je ontvangt na aanmelding een bevestigingsmail met verdere informatie. Onze klantenservice is dagelijks bereikbaar voor vragen. Daanaast ontvang je in februari per mail alle nodige informatie om de Dia-eindtoets in april of mei af te kunnen nemen.
Een korte toetst past onderwijskundig gezien beter bij de nieuwe functie die de eindtoets nu heeft: een second opinion. Op basis van uitgebreid vooronderzoek zijn de beste items geselecteerd die bijdragen aan een goed onderscheidend en voorspellend vermogen. Daarnaast is de toets korter door de ingebouwde adaptiviteit.
Deelname aan de Dia-eindtoets is geheel kosteloos en vrijblijvend. Je zit nergens aan vast.
In 2023 kan de Dia-eindtoets afgenomen worden tussen 17 april - 12 mei 2023. Voor alle scholen geldt dat zieke leerlingen de toets kunnen inhalen t/m 12 mei.
De totale tijd van de Dia-eindtoets is ongeveer 3 uur (excl. pauze). Scholen kiezen zelf of ze alle onderdelen in één dag willen maken, of op twee achtereenvolgende dagen. Hieronder vind je de gemiddelde tijd per onderdeel.
Alle apparaten met een internetverbinding en een browser zijn te gebruiken. Let wel op dat het beeldscherm bij voorkeur minimaal 10 inch moet zijn om een prettige leesbaarheid van de teksten te behouden. Ook Snappet tablets en Chromebooks kunnen worden gebruikt, maar dan alleen de grote variant.
De software voor de Dia-eindtoets is zo ontworpen dat de ICT-systemen er met gemak mee kunnen werken. Voor het controleren van uw eigen systeem worden hieronder de systeemeisen weergegeven.
Ja, de toets is officieel toegelaten door de staatssecretaris. Dit is gebeurd op basis van de beoordeling door de Expertgroep PO die de toets inhoudelijk en onderwijskundig heeft goedgekeurd. COTAN heeft positief geoordeeld over validiteit en betrouwbaarheid.
Bij het tot stand komen van al onze toetsen houden we rekening met de verschillende levensovertuigingen. Mocht je dit zeker willen weten, neem dan contact met ons op.
Ja, voor de officiële Dia-eindtoets maken we gebruik van Lexima. Ook is het mogelijk om de toetsschermen te vergroten. Tenslotte is het toegestaan om dyslectici extra tijd te bieden. Uit ervaring weten we dat dyslectici de rekenopgaven uit de Dia-eindtoets fijn vinden. Ze bestaan uit zo min mogelijk tekst en de focus ligt op het gebruik van afbeeldingen.
De toetswijzer geeft geen aanwijzingen voor speciale aanpassingen voor deze doelgroep. Onze eigen toetshandleiding geeft leerlingen enige ruimte om in eigen tempo te werken, dat geldt dus ook voor de rekentoetsen.
Op het moment dat leerlingen de toetsen afsluiten, zijn de antwoorden bij ons retour. Na de toetsafnames hebben we nog een periode gereserveerd om de normeringen te controleren. Zo kijken we of leerlingen bij vragen geen antwoorden gegeven hebben die toch goed gerekend moeten worden. De resultaten van de Dia-eindtoets zijn aan het eind van de week van 15 mei 2023 beschikbaar in de Dia-groeiwijzer. Als de resultaten beschikbaar zijn zal de school een mail ontvangen. Voor de resultaten zijn wij afhankelijk van de landelijk vaststelling van de normering. Wanneer deze later worden vastgesteld dan gepland, zullen de resultaten ook later beschikbaar zijn in de Dia-groeiwijzer.
Nee, na afname zullen er altijd nog bepaalde analyses moeten worden gedaan. Omdat ieder jaar een andere versie afgenomen moet worden moeten we (iedere toetsaanbieder) de normering controleren. Omdat de Dia-eindtoets een digitale toets is, zullen in de toekomst de resultaten wel sneller beschikbaar kunnen zijn dan die van de schriftelijke variant.
De Dia-eindtoets is geschikt voor leerlingen uit groep 8, die verplicht zijn om deel te nemen aan een eindtoets. Deze verplichting geldt niet voor:
Voor bovengenoemde drie groepen leerlingen geldt dat zij wel mee mogen doen met een eindtoets, maar dit is niet verplicht. Al dan niet deelnemen aan de Dia-eindtoets wordt (in overleg met de ouders) door de school in samenspraak met het bestuur besloten. Doen de leerlingen mee, dan verwachten wij dat de resultaten van deze leerlingen ook met BRON uitgewisseld worden.
Als de leerling naar het praktijkonderwijs gaat, maar niet onder bovenstaande categorieën valt, moet de leerling de eindtoets dus wel maken.
In de Dia-eindtoets worden de onderdelen gewogen om tot een verantwoord advies te komen betreffende het vervolgonderwijs. Rekenen telt daarin voor 40% mee, de taalonderdelen samen vormen 60% van de weging. Binnen het onderdeel Taal weegt begrijpend lezen het zwaarst. Deze weging is tot stand gekomen op basis van onderzoek.
In de eindtoets worden onderdelen getoetst die voorspellend zijn voor het schoolsucces in het voortezet onderwijs. Dat zijn de algemene taal- en rekenvaardigheid. Wij hebben ervoor gekozen om de taalvaardigheid breed te toetsen en daarin het onderdeel woordenschat mee te nemen. Dit omdat je in het VO veel woordenschat nodig hebt om alle vakken goed te kunnen volgen. Woordenschat is dus een belangrijke component als succesfactor voor het VO.
In de nieuwe referentieniveaus zijn de 'studievaardigheden' ondergebracht bij resp. 'begrijpend lezen ('tekstbegrip' en 'opzoeken') en rekenen (o.a. aflezen van grafieken en tabellen). Daarmee komt 'studievaardigheden' als apart onderdeel te vervallen.
Het doel van het anker is alle eindtoetsen vergelijkbaar te maken. Alle eindtoetsaanbieders zijn verplicht dit anker af te nemen maar ze zijn wel vrij om te bepalen hoe ze dit terug laten komen. Het gaat om een aantal items die zijn verdeeld over de onderdelen begrijpend lezen, taalverzorging en rekenen. De geschatte afnameduur is een uur. Het maakt de afnameduur van de Dia-eindtoets slechts 15 minuten langer omdat wij ervoor gekozen hebben het anker op te nemen als een vast onderdeel van onze eigen toets (en de leerlingen dus niet extra te belasten). Het anker wordt samengesteld door vragen van alle aanbieders. Hierdoor wijken sommige vragen af van ons concept en/of onze visie.
Indien van toepassing biedt de Dia-eindtoets ook gecombineerde adviezen
Ja. Welke eindtoets je ook kiest, je krijgt altijd dezelfde type scores, en die zijn onderling vergelijkbaar en verantwoord..
Leerlingen worden aangemoedigd om alle vragen te beantwoorden. De computer geeft aan wanneer een vraag nog niet is beantwoord. Als een leerling toch een vraag wil overslaan kan dat wel maar wordt er eerst gevraagd: "Weet je zeker dat je deze vraag wilt overslaan?" Voor de niet-ingevulde vragen krijgen de leerlingen geen strafpunten maar het antwoord wordt wel fout gerekend wat betekent dat dit geen punten oplevert.
Alle eindtoetsen komen beschikbaar in het leerlingadministratiesysteem van de school, dus ook in Parnassys of ESIS.
Leerlingen van De Schatkamer in Zwolle maken de Dia-eindtoets op de iPad. In dit filmpje vertellen ze over hun ervaring. Door het maken van de toets op een tablet konden ze zich beter concentreren!
Neem contact op met onze helpdesk:
Elke werkdag van 9.00 - 17.00 uur.
Of stuur ons een e-mail op: info@diatoetsen.nl